Hit enter after type your search item

Astronomai aptiko milžinišką planetą, skriejančią aplink mažą žvaigždę. Planeta turi daug daugiau masės, nei prognozuoja teoriniai modeliai.

Raudonasis nykštukas GJ 3512 yra 30 šviesmečių atstumu nuo mūsų. Nors žvaigždė sudaro tik maždaug dešimtadalį Saulės masės, ji turi milžinišką planetą – netikėtas pastebėjimas. „Aplink tokias žvaigždes turėtų būti tik Žemės dydžio planetos arba šiek tiek masyvesnės superžemės“, – sako Christoph Mordasini, Berno universiteto profesorius ir Nacionalinio tyrimų kompetencijos centro (NCCR) narys „PlanetS“: „GJ Tačiau 3512b yra milžiniška planeta, kurios masė yra maždaug perpus didesnė nei Jupiterio, taigi bent viena masės masė masyvesnė už tokias mažas žvaigždes, kuriuos numatė teoriniai modeliai. „

Paslaptingą planetą aptiko ispanų ir vokiečių tyrimų konsorciumas pavadinimu CARMENES, kuris užsibrėžė tikslą atrasti aplink mažiausias žvaigždes esančias planetas. Šiuo tikslu konsorciumas pastatė naują instrumentą, kuris buvo įrengtas „Calar Alto“ observatorijoje 2100 m aukštyje pietų Ispanijoje. Stebėjimai su šiuo infraraudonųjų spindulių spektrografu parodė, kad mažoji žvaigždė reguliariai judėjo link mūsų ir tolyn nuo mūsų – tai reiškinys, kurį sukėlė kompanionas, kuris šiuo atveju turėjo būti ypač masyvus. Kadangi šis atradimas buvo toks netikėtas, konsorciumas, be kita ko, susisiekė su Mordasini Berno tyrimų grupe, viena iš pirmaujančių pasaulio planetų formavimo teorijos ekspertų, kad aptartų tikėtinus milžiniškos egzoplanetos formavimosi scenarijus. Straipsnis su visais įnašais dabar paskelbtas žurnaleMokslas .

Apatinis procesas ar žlugimas?

„Mūsų planetų formavimosi ir evoliucijos modelis prognozuoja, kad aplink mažas žvaigždes susiformuos daugybė mažų planetų“, – apibendrina Mordasini, minėdamas kaip pavyzdį kitą gerai žinomą planetų sistemą: „Trappist-1“. Ši žvaigždė, panaši į GJ 3512, turi septynias planetas, kurių masė maždaug lygi ar mažesnė už Žemės masę. Šiuo atveju Berno modelio skaičiavimai gerai sutaria su pastebėjimu. Ne taip su „GJ 3512“. „Mūsų modelis prognozuoja, kad aplink tokias žvaigždes neturėtų būti milžiniškų planetų“, – sako Mordasini. Vienas iš galimų dabartinės teorijos nesėkmės paaiškinimų galėtų būti modelio pagrindas, žinomas kaip pagrindinis supratimas. Planetos susidaro palaipsniui augant mažiems kūnams į vis didesnes mases. Ekspertai tai vadina „iš apačios į viršų“ procesu.

Galbūt milžinišką planetą GJ 3512b suformavo iš esmės kitoks mechanizmas, vadinamasis gravitacinis griūtis. „Dujinio disko dalis, kurioje suformuotos planetos, griūva tiesiogiai veikdama savo pačios gravitacine jėga“, – aiškina Mordasini: „Viršaus į apačią procesas“. Bet net ir šis paaiškinimas kelia problemų. „Kodėl šiuo atveju planeta toliau neaugo ir migravo arčiau žvaigždės? Galima būtų tikėtis, kad tuo atveju, jei dujų disko masė būtų pakankamai nestabili pagal sunkumą“, – sako ekspertas ir priduria: „Planeta GJ 3512b todėl yra svarbus atradimas, kuris turėtų pagerinti mūsų supratimą apie tai, kaip aplink tokias žvaigždes formuojasi planetos “.